Met een verkeerspaal, ook wel parkeerpaal, bollard of poller genoemd, kun je op een makkelijke manier jouw privé terrein afsluiten voor onbevoegden. Zo’n poller kun je dan makkelijk combineren met bijvoorbeeld een slagboom. Hierdoor kun je gewenste klanten makkelijk binnen laten door de slagboom omhoog te doen, en het terrein kan bijvoorbeeld ‚s avonds helemaal afgesloten worden door de parkeerpaal omhoog te zetten.
De toegevoegde waarde van een poller of verkeerspaal
De toegevoegde waarde van een verkeerspaal zit hem in bovengenoemd voorbeeld vooral in de fysieke afscherming van je terrein na bijvoorbeeld sluitingstijd. Er is niet veel geweld nodig om een slagboom te vernielen en toch het terrein op te kunnen. Een slagboom is daarom geen adequaat middel om dat terrein ten alle tijden af te sluiten. Een verkeerspaal is wèl bestand tegen vandalisme. Een auto rijdt namelijk niet zomaar zo’n paal omver.
Klein, rank voorwerp dat het terrein niet zal ontsieren
Zoals gezegd kun je overdag de parkeerpaal verzinken in de grond en deze ’s avonds uit de grond trekken om je terrein af te schermen. Een parkeerpaal is maar een klein, rank voorwerp dat dat terrein niet zal ontsieren. Dit in tegenstelling tot een hek of poort, die meteen opvallen. Natuurlijk zijn hekken en poorten ook in sierlijke uitvoeringen verkrijgbaar, maar deze zijn vaak veel duurder dan een parkeerpaal. Een parkeerpaal is daarnaast gemakkelijker te onderhouden dan een poort of hek.
Een parkeerpaal kan voor toegangscontrole worden gebruikt
In combinatie met een pulsgever zoals een handzender of fotocel kan een parkeerpaal voor toegangscontrole worden gebruikt. Op die manier houd je op afstand controle over wie het terrein op mag. Is degene bevoegd, dan kun je de verkeerspaal in de grond laten zakken, zodat ze het terrein op kunnen rijden. Hier zitten echter wel de nodige haken en ogen aan. Bij wat hogere snelheden van aanrijdende voertuigen is dit systeem niet heel erg betrouwbaar. Het risico op een botsing tegen de paal met als gevolg aanzienlijke schade aan het voertuig is dan wat groter. Dit kan eventueel opgevangen worden door gebruik te maken van een zogenaamde detectielus.
Er zijn zowel automatische als handbediende verkeerspalen te verkrijgen. Parkeerpalen verschillen daarnaast in uitvoering en afmeting. Zo hebben veel zogenaamde anti-rampalen een behuizing van 8 mm dikte. Deze parkeerpaal kan vaak ook met een extra RVS-laag van 1,2 mm worden geleverd en is verkrijgbaar in verschillende hoogtes. Evenals parkeerpalen zijn ook parkeerbeugels zowel in een handbediende als automatische uitvoering verkrijgbaar.